Algemeen
De geschiedenis
In 1967 werd de Emmaschool geopend, genoemd naar de over-overgrootmoeder van Koning Willem Alexander. De Openbare lagere Emmaschool fuseerde in 1985 metde kleuterschool Pippeloentje. In 2003 werd de school gerenoveerd en in 2007 werd de school intern verbouwd. De school telt zo’n 45 leerlingen.
Identiteit
Als openbare school staat De Emmaschool open voor alle kinderen, ongeacht geloof, geslacht, afkomst enz. De Emmaschool is een ‘ontmoetingsschool’. Onze school is bij uitstek de plaats waar kinderen met verschillende achter gronden elkaar kunnen ontmoeten. Zij kunnen elkaars normen en waarden delen of er op zijn minst kennis van nemen. Kwaliteiten als burgerschapszin en integratie komen bij ons maximaal tot hun recht.
Situering
De Emmaschool is een openbare school, gebouwd op de hoek van de W. van Engenstraat en de Hendrik de Vroomestraat in de wijk “De Gagels”. Deze wijk is ontwikkeld in de jaren ‘60 en ‘70 van de vorige eeuw. De kinderen die de Emmaschool bezoeken komen hoofd zakelijk uit de wijk “De Gagels”, “Paddenpoel’ en “Oostermeenthe”, maar ook Oostwijken en het Kornputkwartier.
Uitgangspunten
De Emmaschool werkt vanuit de volgende visie:
Samen leren, samen groeien
- Op onze school gaan we op een respectvolle, open en positieve manier met elkaar om.
- Samen met de ouders zijn we verantwoordelijk voor een optimale ontwikkeling van het kind.
- Waar nodig leggen we contact en werken we samen met andere instellingen
- Vertrouwen geven, vertrouwen krijgen
- Het team stimuleert de ontwikkeling van de leerlingen tot zelfstandige en weerbare kinderen.
- Ouders en leerkrachten werken samen aan de zorg en de ontwikkeling van de leerlingen.
- Ouders, leerlingen en leerkrachten zijn open en eerlijk naar elkaar.
- Talenten waarderen, talenten ontwikkelen
- Wij waarderen en ontwikkelen de talenten van onze leerlingen.
- Onze school leidt toe naar de meest passende vorm van voortgezet onderwijs.
- Zo bereiden wij onze leerlingen voor op een zelfstandige en kritische deelname aan de maatschappij.
